راه های مقابله با استرس ویروس کرونا

راه های مقابله با استرس ویروس کرونا

پیام ها: 0
فایل ها: 1
لینک کوتاه:
emamrezaedu.com/r2D7F
متن خبر:

راهکارهای مقابله با ویروس کرونا

 

آشنایی و فهم درست از یک مسئله و یا یک موجودیت غیرقابل انکار، سبب می شود تا با آن با اعتماد به نفس بالاتری روبرو شویم و به جای ترس تلاش کنیم با شیوه های معقولانه تر، به بی اثر یا کم اثر کردن مشکل کمک کنیم. اما ناگفته نماند که احساس ترس در انسان، مدام باعث بقای آن شده است؛ ولی این ترس باید ترس منطقی باشد و نه عامل تضعیف!

 گرچه ترس یک عکس العمل طبیعی است، ولی زمانی که ترس آنچنان جدّي و شدید شود که با علایم جسمی، روانی، عاطفی و رفتاری، زند گی روزانه شخص را مختل کند، بعنوان بیماری شناخته می شود.

احتمالا در فضای مجازی مطالبی درباره روش‌های پیشگیری از این ویروس خوانده اید، اما در فضای مجازی شایعات نگران کننده‌ای نیز درباره این بیماری وجود دارد که ممکن است شما را بیش از پیش نگران کند. ترس و اضطراب در شرایط کنونی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و سرکوب سیستم دفاعی می‌شود و کمکی به شما نمی‌کند.

ترس و استرس بیش از حد باعث حساسیت بیش از حد افراد می‌شود به صورتی که بسیاری از افراد علائم بدنی خود را به صورت نادرست تفسیر می‌کنند و احساس می‌کنند به بیماری مبتلا شده اند بنابراین به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌روند. رفتن به مراکز درمانی در صورتی که علائم بیماری را نداشته باشید باعث افزایش فشار بر سیستم درمانی خواهد شد.

استرس تا چه اندازه خطرناک است؟

تضعیف سیستم ایمنی

ترس و اضطراب سبب تضعیف سیستم ایمنی و سرکوب سیستم دفاعی در برابر ابتلا به بیماری‌های ویروسی می‌شود

افزایش شایعات

اضطراب و استرس زیاد بیش از حد سبب می‌شود افراد شایعات را بیشتر قبول کنند و خود به شایعات دامن بزنند تا بتوانند کمی از ترس و نگرانی خود بکاهند.

استرس کرونا بر روی کودکان نیز تاثیر گذار است

با شیوع کرونا در کشور و صحبت بیش از حد والدین درباره این بیماری، کودکان نیز دچار استرس بیماری می‌شوند. این استرس بر روی کودکان تاثیر می‌گذارد و باعث خود بیمارانگاری آن‌ها می‌شود لذا کودک در مقابل این مشکل احساس ناتوانی می‌کند و دچار آسیب روانی و احساس حقارت می‌شود.

استرس برای مغز و سیستم عصبی کودک بسیار آسیب زاست و موجب مختل شدن ترشح هورمون‌های دوپامین و سروتونین و ترس محیطی می‌شود.

والدین برای کاهش استرس فرزند خود چه کنند؟

والدین برای کاهش استرس فرزندان و کاهش آسیب‌های روان شناختی نباید در محیط خانه در مورد بیماری نزد آنها صحبت کنند و این بیماری را فاجعه آمیز و غیر قابل کنترل ندانند و تنها به آموزش نکات بهداشتی و مراقبت از فرزندان و کاهش رفت و آمد اکتفا کنند. آن‌ها می‌توانندفرزندان خود  را ترغیب به شستن دستانشان کنند و در مقابل این کار به آن‌ها پاداش دهند.

والدین نباید پیام‌های فضای مجازی درباره کرونا در خانه و در حضور اعضای خانواده با صدای بلند بخوانند. اگر فرزند شما شما استرس زیادی از این بیماری دارد، در هنگام پخش اخبار و برنامه تلویزیونی ویژه کرونا ویروس او را از محل دور کنید و یا در نزد او این گونه برنامه‌ها را نبینید.

اگر فرزندتان از اختلال وسواس فکری رنج می‌برد و به صورت وسواس گونه به کروناویروس فکر می‌کنند، می‌توانید با انجام فعالیتهایی موجب حواس پرتی و مشغولیت ذهنی آنان شوید و از بروز افکار مزاحم در فرزندانتان جلوگیری نمایید.

توصیه‌هایی برای مدیریت استرس برای مقابله با ویروس کرونا 

روال قبل را پیش بگیرید و به بازی با کودک و خندان او بپردازید تا این افکار مزاحم از او دور شود.

دیدگاه مثبتی به وقایع داشته باشید.

به دنبال واقعیت باشید.               

احساسات اضطرابی خود را کنترل کنید.

شیوه زندگی سالم را برگزینید ارتباط برقرار کنید..

احساس ناراحتی و اضطراب، سردرگمی، ترس و عصبانیت کنید در هنگام بحران عادی است. تنهایی استرس شما را بیشتر می‌کند بنابراین با دوستانی که اعتماد به نفس شما را بالا می‌برند، در ارتباط باشید، اما اصول پیشگیری را رعایت کنید. می‌توانید از طریق ایمیل تلفن با اعضای دیگر خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کنید.

روال عادی زندگی را پیش بگیرید.

بیش از حد خبر‌ها را دنبال نکنید.

صفائیان-مشاور متوسطه اول

تو هم می تونی با ورود به سیستم، نظرت رو با ما به اشتراک بذاری...
نظرات: