فیشورسیلنت چیست؟

فیشورسیلنت چیست؟

پیام ها: 0
فایل ها: 0
لینک کوتاه:
emamrezaedu.com/Er86W
متن خبر:

Sealant-photo.jpg (688×332)

معنی و مفهوم فیشور سیلانت (سیلنت) در دندانپزشکی

معنی و مفهوم فیشور سیلانت (سیلنت) دردندان پزشکی

ممکن است حد اقل یکبار واژه یا اصطلاح فیشور سیلانت (سیلنت) را در دندانپزشکی شنیده باشید. در این بخش شما را با معنی و مفهوم فیشور سیلنت آشنا می کنیم و در مورد فیشور سیلنت کامل توضیح می دهیم.  مناطق آسیب پذیر در سطح دندان را اگر بررسی کنیم به دو ناحیه عمده میرسیم که از همه نواحی دیگر آسیب پذیر تر هستند یکی بین دندانها که مواد غذائی بین آنها گیر کرده و معمولا با مسواک خوب تمیز نمیشود که راه پیش گیری از آن هم استفاده صحیح از نخ دندان است .

ناحیه دوم که بیشتر از ناحیه اول هم آسیب پذیر است شیار های موجود بر روی دندان می باشد که در بیشتر موارد این شیار ها در حدی هستند که پرز های مسواک نمیتواند این شیار ها را تمیز کند و معمولا بیشتر پوسیدگی ها هم از این ناحیه شروع میشود . بیشتر والدین با مراجعه به ما ادعا میکنند که بچه شان علی رغم اینکه مرتب مسواک میزند باز دندانهایشان پوسیده میشود ….؟! واقعیت این است که اکثرا راست می گویند و علت این است که مسواک پرز هایش در حدی نیست که بتواند شیار ها را تمیز کند …. پس راه حل چیست ؟ خوب همین که در تیتر مقاله گفتم ….. فیشور سیلنت ها ( شیار پرکن ها)……….؟!!!!

این تصویر را میبینید این یک دندان سالم است و با معاینه با سوند و آینه متوجه میشویم که دندان سوراخ نشده …. ولی خوب به این لکه هائی که در روی شیار های دندان تشکیل شده توجه فرمایید….بر روی این شیار ها لکه هائی وجود دارد که علی رغم اینکه دندان دائما در معرض مسواک قرار داشته باز هم لکه ها تشکیل شده … علت چیست ؟. به عکس بعدی توجه فرمایید

اگر مقطعی طولی در دندان از ناحیه ای که شیار دندان قرار گرفته تهیه کرده و بزرگ نمائی کنیم متوجه میشویم که عمق شیار به حدی میل میکند که دیگر قطر پرز های مسواک نمیتواند داخل آن شود یعنی شیار دندانها در حدی باریک میشود که از باریک ترین پرز های مسواک هم باریکتر میشود و این بدان معنی است که این شیار ها برای مسواک غیر قابل دسترسی می باشد …. خوب خودتان حدس بزنید که چه اتفاق میافتد …. این ناحیه در معرض انواع باکتری ها و مواد غذائی و پروتئین های بزاق و…. قرار گرفته و یواش یواش پوسیدگی شروع میشود . خوب پس چاره چیه …. درمون چی چیه ؟ حال به این عکس توجه فرمایید .

فیشور سیلنت ها موادی هستند تقریبا هم رنگ دندان که بعد ار تمیز کردن این شیار های عمیق توسط دندانپزشک در این شیار ها قرار گرفته و با اشعه ما وراء بنفش سفت میشود و با مسدود کردن این شیار ها مانع از شروع پوسیدگی از این ناحیه میشود.

تو هم می تونی با ورود به سیستم، نظرت رو با ما به اشتراک بذاری...
نظرات: