ارزش ها و مهارت هاي زندگي

ارزش ها و مهارت هاي زندگي

پیام ها: 0
فایل ها: 0
لینک کوتاه:
emamrezaedu.com/x8T5Z
متن خبر:

     باسمه تعالی

       اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز

      مجتمع آموزشی فرهنگی امام رضا (ع)

 

     ارزش های زندگی و مهارت زندگی

          مهارت های زندگی ( آموزش نگرش ها و مفاهیم انتزاعی کاربردی )

زمانی فقط سه اصل در نظام های تعلیم و تربیت برای آموزش کودکان متصور بود و بسیاری از نظام های آموزش و پرورش دنیا دست کم تا پیش از سال 1990 میلادی بر این باور بودند که خواندن، نوشتن و حساب کردن مهمترین رکن برای آموزش کودکان است و این نگرش در تمام ارکان و مراحل تعلیم و تربیت، حتی در دوره های دبیرستان و دانشگاه به نوعی پابرجا بود و این دیدگاه، آموزش متخصصان متعددی بود که به نوعی فاقد نگرش های انسانی بودند.

تجربه ی سال ها تحقیقات روان شناسی و اجتماعی این حقیقت را مسجل ساخته است که آموزش های اولیه،در سال های اول زندگی کودک، پایه واساس شخصیت اورا شکل می دهد زیرادراین دوران ذهن بیشترین میزان آمادگی را برای آموختن وشکوفایی داراست وبخش عمده ای از شخصیت خود را در این دوره می سازد.تاثیرات به جای مانده نیزآنچنان عمیق وماناست که گاه تا پایان عمر باقی می ماند.ذهن و تخیل گسترده ودست نخورده ی کودک قابلیت فراوان داردازاین رو، محتوای موادآموزشی باید به دقت تعیین وبه کمک مربیان مجرب وبراساس اصول صحیح آموزشی به کودکان آموزش داده شودتا نتیجه ی مطلوب حاصل و ذهن خلاق کودک شکوفاشود.

امروزه جامعه جهانی نیازمند اخلاق فراگیر جهانی است. با توجه به ارزش های زندگی مانند صلح، احترام، آزادی، فروتنی و ... بخشی از این اخلاق جهانی است . این ارزش ها زمانی معنا پیدا می کنند که در ما درونی شوند و همچون بخشی از رفتارمان در زندگی روزمره تجلی پیدا کنند اما اصل مهمتر این است که ارزش های زندگی را باید از کودکی آموخت.

این طرح آموزشی از کشورهای آلمان و ژاپن با هدف ارتقای مهارت فردی و اجتماعی دانش آموزان و تربیت شهروندی مستقل اقتباس شده است. که این طرح از مقطع پیش از دبستان تا پایان دوره متوسطه قابل اجرا می باشد .

در این پروسه آموزشی تحت عنوان مهارت های زندگی از دیدگاه نگرشی، مفاهیمی انتزاعی در قالب فعالیت های عملی متناسب با سن و قدرت درک دانش آموزان به آنها در قالب بازی، نقاشی، بحث و گفت و گو، شعر و قصه و نمایش داده می شود امید است عزیزان ما آینده ای سرشار از صلح و آرامش را تجربه کنند.

این طرح آموزشی توسط متخصص (کارشناسی ارشد آموزش پیش دبستان و دبستان) در طی 25 الی 30 جلسه به مدت 2 سال از مقاطع پیش دبستان تا پایه چهارم دبستان قابل اجرا بوده است که در این پروسه تعاملی سه جانبه بین خانواده، متصدیان آموزشی و دانش آموزان برقرار بوده است .

به یاری خداوند حقتعالی این آموزشگاه در نظردارد درسال تحصیلی 95-94 طرح ارزش های زندگی را در تمامی پایه ها به اجرا درآوردو هدف از اجرای این طرح نهادینه نمودن موارد ذیل در دانش آموزان می باشد تا بدین وسیله توانسته باشیم سهم خویش را هرچند اندک در ساختن شخصیت مادران و مدیران آینده درخور جامعه ی ایرانی-اسلامی ادا نماییم.

 

لازم بذکراست که موضاعات ارائه شده در کمیته آموزشی قبل از تدریس طرح و مورد توافق و هماهنگی در تدریس قرار خواهدگرفت و طول آموزش آن 20 -25 جلسه می باشد.

جلسات آموزشی در قالب دانش آموزان 12 نفری و در مدت زمان 35-45 دقیقه صورت میگیرد که در تمامی پایه ها از پیش دبستان تا پایه پنجم قابل اجرا می باشد.

امیداست هریک از ما بتوانیم با تحقق هدفهای این مجموعه به  بخشی از تعهد خودنسبت به کودکان وهر چه خلاق تر شدن و تلاش درجهت برپایی دنیایی سرشار از صلح، عدالت، رفاه و معنویت به انجام برسانیم.

           

                                                                  مرضیه عسکری

کارشناسی ارشد آموزش پیش از دبستان و دبستان                                

 

تو هم می تونی با ورود به سیستم، نظرت رو با ما به اشتراک بذاری...
نظرات: